تعمیر و سرویس دستگاههای تخصصی بانکی اعم از دستگاه های پرفراژ، کاغذ خوردکن، چاپ چک، پول شمار و اسکنر چک

آموزش تعمیر دستگاه‌های بانکی

در حال حاضر، استفاده از دستگاه خودپرداز یا ATM ، به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که کارهای روتین بانکی را بسیار آسان کرده است، بسیار رایج شده است. این امر باعث کاهش مراجعه به شعب بانکی و قرارگیری در صف‌های طولانی و صرف وقت در این شعبه‌ها شده است.

 خوشبختانه، در سال های اخیر، شرکت‌ها و بانک‌ها امکان خرید دستگاه خودپرداز را برای افراد حقیقی و صاحبان مشاغل نیز فراهم کرده‌اند. افرادی که صاحب حرفه و شغل هستند، با اثبات صلاحیت خود می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط مکانی، اقساطی یا نقدی دستگاه خودپرداز را خریداری کنند.

با توجه به اینکه امروزه افراد زیادی از دستگاه خودپرداز استفاده می‌کنند، برخی از آن‌ها با دستورات اشتباه و کارت‌های نادرست ممکن است مشکلاتی برای این دستگاه به وجود آورند. بنابراین، تعمیر دستگاه‌های بانکی بسیار ضروری است.

با توجه به اینکه دستگاه‌های خودپرداز در اثر استفاده روزانه و فرسودگی، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند که باعث خرابی قطعات و بدنه آن‌ها شود، نیاز به تعمیر و سرویس دستگاه‌های بانکی امری ضروری محسوب می‌شود. برای این کار، نیاز است تا با قسمت‌های مختلف دستگاه آشنا شوید تا در صورت مشاهده هر علائمی از عدم کارکرد دستگاه، بتوانید سریعاً با تیم تعمیرات دستگاه خودپرداز تماس گرفته و برای برطرف کردن عیب، اقدام کنید.

 بنابراین، مطلع بودن از اصول تعمیر، می‌تواند به شما کمک کند تا از هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنید زیرا تعمیر دستگاه ATM از کارهای تخصصی محسوب می‌شود و اشخاص عادی نمی‌توانند آن را انجام دهند.



پیش از تعمیر دستگاه‌های بانکی با قطعات آن‌ها آشنا شوید


برای تعمیر دستگاه‌های بانکی، ابتدا باید قسمت‌های دستگاه را به دو دسته قطعات ورودی و خروجی تقسیم کرد. قطعات ورودی شامل کارتخوان و صفحه کلید می‌باشد که در دستگاه‌های خودپرداز به دو شکل کارتی و بارکدی است.

در مورد کارتی، افراد کارت خود را درون دستگاه قرار می‌دهند و در دستگاه‌های بارکد‌خوان کارت خود را روی قسمت تعبیه شده در دستگاه خودپرداز قرار می‌دهند. صفحه کلید نیز این اجازه را به متقاضی می‌دهد تا درخواست خود را از لحاظ مبلغ، میزان و برداشت وجه دریافت خدمات به دستگاه ارائه دهد.

قطعات خروجی دستگاه خودپرداز شامل بلندگو، صفحه نمایش، پرینتر رسید و دیسپنسر ارائه دهنده پول نقد است. بلندگو‌ها در دستگاه‌های خودپرداز به ویژه برای افرادی که نابینا هستند یا کم بینا می‌باشند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. صفحه نمایش نیز اطلاعات مربوط به عملیات انجام شده را به کاربر نشان می‌دهد. پرینتر رسید امکان چاپ رسید برای کاربران را فراهم می‌کند. دیسپنسر ارائه دهنده پول نقد برای انجام روند لازم برای شمارش وجه نقد و میزان آن استفاده می‌شود.

برای تعمیر دستگاه‌های بانکی، باید هر قسمت را به صورت جداگانه بررسی کرد و به دنبال مشکلات آن‌ها بود. بهتر است از افراد متخصص برای تعمیر دستگاه ATM استفاده کنید تا مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع کنند.

تعمیر قطعات مختلف دستگاه‌های بانکی چگونه است؟

در این بخش درباره تعمیر دستگاه‌های بانکی به تفکیک اجزا صحبت خواهیم کرد. در بخش قبلی به قطعات اصلی و مهم دستگاه بانکی اشاره کردیم. برای آشنایی با کارکرد و نحوه تعمیر هر یک از این قطعات تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

کارت ریدر

با توجه به استفاده مکرر از کارت ریدر، ممکن است در برخی مواقع با مشکلاتی مواجه شود که نیاز به تعمیر کارت ریدر دارد. تعمیر کارت ریدر بسیار مهم است زیرا این دستگاه برای خواندن اطلاعات کارت کاربران استفاده می‌شود. در صورتی که کارت ریدر به درستی کار نکند، ممکن است کاربران نتوانند از خدمات مختلفی مانند خرید، پرداخت و ... استفاده کنند. در نتیجه باید به موقع مشکلات کارت ریدر را برطرف کرده و عملکرد بهینه آن را تضمین کنید.

پین پد

صفحه دریافت رمز یا EP، در دستگاه‌های خودپرداز و پوز، وظیفه دریافت رمز مشتری و وارد کردن آن به کامپیوتر دستگاه را بر عهده دارد. این رمز عدد چهار رقمی است که برای امنیت کاربران بانکی، به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. با وارد کردن رمز و کارت، کاربر می‌تواند عملیات بانکی خود را با دستگاه انجام دهد.

چاپگر رسید

یکی از ماژول‌های بسیار مهم در تعمیر دستگاه‌های بانکی چاپگر رسید است که بسیار دچار نقصان می‌گردد. دستگاههای ATM پیشرفته، در صورتی که کاربر رسیدش را دریافت نکند، در زمان مشخص شده رسید را مجددا از دستگاه خارج کرده و در محفظه زباله دور می‌اندازد. برای قرار دادن کاغذ در دستگاه، باید کاغذ دارای مشخصات خاصی باشد که قابلیت قرار گرفتن در دستگاه را داشته باشد. چاپگر رسید، در صورت خرابی سنسور بلک مارک، کاتر دستگاه، مرحله چاپ روی کاغذ، تمام شدن جوهر و... نیاز به تعمیر و بازنگری دارد. برای تعمیر این ماژول، نیاز به افراد متخصص است.

چاپگر ژورنال

یکی از اجزای اساسی دستگاه ATM، ماژول چاپگر ژورنال است که معمولا در قسمت جلویی و بالای دستگاه قرار دارد. این چاپگر برای ثبت و نگهداری تمامی عملیات انجام شده توسط کاربران و مشتریان بانک، مورد استفاده قرار میگیرد. عملیات مختلفی که توسط کاربران انجام می‌شود، مانند باز و بسته شدن درب‌های صندوق، پول‌گذاری، قرار دادن کاغذ رسید و قطع و وصل شدن دستگاه با مرکز سرور، توسط این چاپگر ثبت و در خود نگهداری می‌شود. برای چاپ بر روی کاغذهای چاپگر ژورنال، باید از نوع مناسب آن استفاده شود که بهتر است اندازه، سایز و جنس آن با نوع کاغذهای چاپگر ژورنال همخوانی داشته باشد.

دیسپنسر

دیسپنسریک قسمت بسیار حیاتی در تمامی دستگاه‌های خودپرداز است. این دستگاه وظیفه پرداخت وجوه نقد مشتری را بر عهده دارد. روش کار دیسپنسر به این صورت است که با دریافت دستور از طرف کامپیوتر، این دستگاه با استفاده از تکنولوژی استخراج و مکش با چرخش غلطک‌های روی اسکناس‌ها، اسکناس‌ها را از درون کاست خارج کرده و با مکش پمپ‌های هوا، اسکناس را از کاست خارج می‌کند.

دوربین

دستگاه‌های خودپرداز دارای دوربینی هستند که به صورت پنهانی در پشت کاور اصلی دستگاه قرار دارند. با قرار دادن کارت در دستگاه، دوربین شروع به فعالیت می‌کند و طی فرآیند عملیات، به ثبت ویدیویی ادامه می‌دهد. در برخی موارد، دوربین‌های داخلی دستگاه برای ۲۴ ساعت در حال فیلمبرداری هستند.

پنل کاربر

ماژول اپراتور پنل، با نام SOP یا TTU، قابلیت شناسایی وضعیت کلی دستگاه شامل فعال یا غیرفعال بودن آن را داراست. همچنین، عیب و ایرادات، فعال و غیرفعال بودن تمامی ماژول‌های دستگاه خودپرداز نیز در این پنل قابل مشاهده است. با فشردن کلید سوپروایزر، صاحب دستگاه می‌تواند دستگاه را از حالت کاربری خارج کرده و به قرار دادن وجه نقد، دسترسی به تنظیمات دستگاه، پول‌گذاری و منوی‌های خاص دستگاه را داشته باشد. این پنل، ابزاری کارآمد برای مدیریت دستگاه خودپرداز است.


تعمیر دستگاه پوز چگونه است و چه مواردی باعث خرابی آن می‌شوند؟

برای جلوگیری از خرابی و نیاز به تعمیر دستگاه‌های بانکی بهتر است به نکات مهم در نگهداری آن‌ها توجه داشته باشید. چند نکته برای جلوگیری از خرابی دستگاه کارتخوان می‌تواند کمک‌کننده باشد:

·    جلوگیری از افتادن دستگاه از ارتفاع زیاد و یا ضربه خوردن به آن، چون این عمل باعث tamper شدن دستگاه می‌شود.

·    جلوگیری از ریختن مایعات مثل آب، نوشیدنی، روغن و روی دستگاه

·        توجه به عملکرد دستگاه

·    روشن و خاموش کردن پی در پی دستگاه باعث هنگ کردن دستگاه و tamper شدن می‌شود.

·    نگه نداشتن شارژ که به دلیل خراب و فرسوده شدن باتری می‌باشد.

·       جلوگیری از خراب شدن چاپگر

·       جلوگیری از مدام در شارژ بودن باتری

با توجه به اینکه دستگاه پوز در برخی محیط‌های کاری به صورت مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازمندی‌های اساسی وابسته به این دستگاه، در برخی موارد به دلیل عدم آگاهی از روش استفاده صحیح یا علل دیگر، نیاز به تعمیر و سرویس پیدا می‌کند. در این صورت باید به سرعت توسط متخصصان تعمیر شود.

 تأخیر در تعمیرو سرویس دستگاه پوز می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تر و افزایش هزینه تعمیر شود. اگر استفاده روزمره شما از دستگاه پوز زیاد است و شغل شما وابسته به دستگاه کارتخوان است، بهتر است در صورت بروز مشکل، در اسرع وقت آن را تعمیر کنید. برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، بهتر است مراکز تعمیر دستگاه‌های بانکی را با حرفه‌ایترین و ماهرترین تعمیرکاران انتخاب کنید.متخصصین حرفه ای تیم کارا در تعمیر دستگاه هایی مانندپرفراژ، کاغذ خورد کن، چاپ چک، پول شمار و اسکنر چک تبحر خاصی دارند.